PopCorner og andre hjørner
I sensommeren 1962 opstod der planer om etablering af en popklub i Aarhus. Muligvis Jyllands første. Navnet blev PopCorner, hjemmehørende i Frihedens Restaurant 'Landsbyen' og i 'Teatersalen'.
* Grand Opening: Lørdag d. 13. oktober 1962 *
Kulturkampen
I begyndelsen af 1960'erne opstod de første pop-klubber, som konkurrenter til datidens mange jazz-klubber. Det gik ikke altid stille af, og der er fra den tid ligefrem rapporter om slagsmål mellem jazz-tilhængere (!) og pop-publikummet, og flere aviser kørte lange enqueter om 'kulturkampen'. Som dog også i høj grad var en kommerciel kamp om den danseglade ungdoms lommepenge.
Det var vel trods alt sjældent at de to tilhænger-grupper ligefrem røg i totterne på hinanden, men generelt blev den nye pop-musik dengang anset for at være en underlødig musikform - i øvrigt ganske som jazz'en blev betragtet, da den i sin tid dukkede op i lille Danmark.
Især i de kredse, der i egen forståelse var klogere og havde bedre musiksmag end de fleste, var pop-musikken ildeset og nedvurderet. En avis-skribent var dog så storsindet at mene, at pop-klubberne måske kunne være opdragende for ungdommen, "fordi selv et ungt menneske vel efterhånden bliver træt af at høre på den samme kværn hele tiden, og forhåbentligvis finder over i en noget mere lødig musik-interesse".
PopCorner
Aarhus var tidligt ude. I sensommeren 1962 opstod tanken om en pop-klub, i samarbejde mellem The Restless ('husorkester') og formanden, montør Frands Jacobsen, der - politisk korrekt - var diplomatisk nok til at udtale at klubbens formål skulle være at fungere som en "aflastning" for jazz-klubberne i byen! Kassereren, vores egen Palle Lausen, var mere direkte: "Vores klub skal være en slags modvægt til jazz-klubberne, og vi skal nok sørge for at der ikke bliver spillet jazz i klubben. Det interesserer vi os ikke for!" Så var det sagt.
Succes fra starten
Hvorom alting er, PopCorner åbnede 13. oktober 1962, og fik en flyvende start med 250 gæster på åbnings-aftenen i 'Landsbyen'. Med andre ord - udsolgt!
The Restless stillede naturligvis op i stærkeste formation, med ny forsanger, hvide guitarer, konfirmationssættene, SHURE-mikrofon og hele piwtøjet ... !
Efter den venlige presses mening var det en 'god start' for det nye pop-mekka, "uanset hvad man mener om musikken".
Jazzklubberne blev godt aflastede den aften, og mange følgende aftener.
På grund af den store tilslutning, flyttede man alle senere arran-gementer med The Restless ind i den større 'Teatersalen'.
Og jazz-klubberne? De lukkede på stribe!
PopCorner-tiden var en sjov tid, omend stedet efterhånden fik et lidt blakket ry på grund af jævnlig ballade og håndgemæng, og i efteråret 1963 lukkede 'bokse-klubben'.
Stemningsbilleder fra PopCorner
Et spring på 50 år frem i tiden: 'Teatersalen' eksisterer ikke mere, idet den blev fjernet i forbindelse med opførelsen af 'Hermans'. I bar-loungen er opsat en billedmosaik til erindring om det gamle PopCorner. I den forbindelse var de tilbageværende fra The Restless inviteret med til åbningen af 'Hermans' i 2013.
Her ses vi sammen med museumsinspektør Lisbeth Skjernov fra Den Gamle By, som var involveret i projektet, og unge Mark Wester, grafisk design.
(Slideshow - klik på billedet for større indtryk).
Nu fortæller Pop-Corner baren historien
Fra Lisbeth Skjernovs blogindlæg på https://blog.dengamleby.dk/aarhus/2013/ :
"Det var John Wester, der efter at have hørt, at Tivoli Friheden skulle opføre en ny teatersal, kontaktede Den Gamle By. En helt ny bar mellem Restaurant Terrassen og den nye sal skulle nemlig ligge lige præcis, hvor det oprinde-lige Pop-Corner havde ligget:
- Så hvorfor ikke udsmykke den med pigtråds-nostalgi og kalde den Pop-Corner?
Tivoli Friheden var allerede med på idéen, så hvis Den Gamle By blot kunne hjælpe med at skaffe billeder fra dengang og levere et par linjer om stedets historie, kunne idéen blive virkelighed.
Som museum for Aarhus syntes vi selvfølgelig, det var fantastisk at få sådan en mulighed for at fortælle byens historie præcis dér, hvor de virkelige begivenheder er foregået. Og netop den aarhusianske rockhistorie er et højt prioriteret emne i Den Gamle By. Det har været et rigtig sjovt projekt, og det skal da også indrømmes, at det var en stor dag for mig at møde de tilbageværende fire medlemmer af The Restless, John Aage, Helge, Freddie og Svend, ved åbningen af Pop-Corner baren."
Og så tilbage til 60'erne!
Andre hjørner ...
PopCorner var i høj grad vores base og hjemmebane i årene 1962-63. Det blev til rigtig mange 'klubaftener' der.
Men der blev heldigvis tid til engagementer i andre hjørner af landet, primært i Jylland. Hele Jylland. Store byer og mindre store byer. Og ret små byer. En hel del af dem havde man muligvis aldrig hørt om før. Foreninger og klubber, der kastede sig ud i at hyre et pigtrådsband, selv om man enkelte steder knapt vidste hvad det var, man havde købt, før det var for sent ...
Ingen tvivl om
at vores status som husorkester i "Jyllands første og største" popklub havde markedsføringsværdi. Engagementerne blev flere, og i den periode hvor det gik mest hektisk til, foråret 1963 til efteråret 1964, havde vi nok at gøre med at klare efter-spørgslen, når uddannelser og værnepligt også skulle tilgodeses.
I det her udstyr - nye Fender-guitarer, VOX-forstærkere, smoking-style outfit og lækkert hår (det var liiige før Rolling Stones vendte op og ned på den model), var vi klar til det uundgåelige gennembrud på nationalt plan!
Ok, sådan gik det måske ikke helt, men vi kom da noget rundt i hovedlandet, med et smut eller to til Fyn. Lørdag efter lørdag, og ofte også ind imellem, raslede vi rundt i en lejet bus, med chauffør, til eksotiske spillesteder i by og på land.
I flæng: Haderslev (flere gange), Fredericia (mange gange), Viborg (et par gange), Holstebro, Horsens, Randers (flere gange), Silkeborg (endnu flere gange), Esbjerg (4-dages engagement), Snedsted (to gange!), Fårvang, Bording, Kolding, Vejle (flere gange), Assens, Gylling, Galten, Serup, Engesvang (to gange), Vodskov, Emdrupholm, Lemvig, Skive, Ramme, Langå, Løsning, Varde' Varde?, Kelstrup, Them, Vojens ... etc.
I Fredericia og i PopCorner stødte vi et par gange ind i The Danish Sharks, et af de køben-havnerbands, der - lige som The Cliffters og The Hitmakers - begyndte at trænge sig ind på vore jagtmarker! De var nu som regel både flinke og dygtige.
Hårdt arbejde
Der var lange ture iblandt. Meget lange. Mange timers kørsel frem, og det samme tilbage. Ingen groupies eller stage-hands, så vi måtte selv slæbe grejet, stille op, pille ned, og slæbe igen, evt vække chaufføren og skubbe bussen i gang.
Når vi så stod hjemme i værkstedet kl. kvalme om morgenen, med de nybagte bager-kager, og delte hyren, som typisk beløb sig til mellem 70 og 100 kr. pr mand, når den gamle bus og den søvnige chauffør havde fået deres, så kunne man med sindsro hævde, at man havde arbejdet for pengene! 4-dages-engage-mentet i Esbjerg gav fx den nette sum af 240 kr. pr rockstjerne!
Så var det lidt nemmere med de indenbys jobs, som der også skulle være plads til. Husorkester-forpligtelserne i PopCorner, 'Det Unge Århus', Tivoli Friheden, Pallis Tivoli, diverse nystartede pop-klubber (Electrical, Centrum, Denver), for-eninger og institutioner. Men dog nu med en slags løn!
Pigtråd i udkantsdanmark
Tydeligvis var pigtrådsmusikken i de år mest et byfænomen - det var i byerne at pop-klubberne opstod, og det var naturligvis ungdommen her, der først tog den nye musik til sig.
Ude 'på landet', dengang i begyndelsen af nitten- tresserne, kunne vi til tider godt føle os lidt
fejlcastede, som f. eks. da vi mødte op i et forsamlingshus i Gylling (eller måske var det Galten eller Engesvang) for at opdage, at der var dækket op til stort bryllupsmiddags-selskab, hvor det jo så var meningen, havde man tænkt sig, at vi skulle levere den stilfærdige taffel-musik før der blev spillet op til dans senere! Lissom Ole Erling på hyggeorglet. Et pigtrådsband!? Vi fik godt nok travlt med at skrue på knapperne! Det var bestemt ikke altid man lige var helt med på hvad det var man havde købt (eller var blevet prakket på) af musik-bureauet!
En gang fik vi at vide, ved det traditionelle smørrebrøds- og snapsebord i pausen med foreningens bestyrelse (muligvis i Sjørup eller Serup eller Snedsted), at vores musik jo sådan set lød godt nok (flinke folk), men at vi da spillede noget så 'grow hyw'! Og jo, den fik da som regel noget ledning, det fulgte med i prisen! Vi var jo trods alt mere Beatles end Bror Kalle!
Hvor utroligt det end lyder, var der også steder, hvor man ikke var helt gearet til at modtage et band, der i egen forståelse var stærkt på vej mod idolstatus! Kan det have været i Bording eller i Them, at man ikke engang kunne stille ordentlige garderobe- og omklædnings-faciliteter til rådighed for stjernerne? Stor diskussion, og trussel om strejke med henvisning til urimelige og uacceptable forhold - indtil den myndige formand foreslog os at klæde om ude i skoven! Det havde været godt nok til Jørgen Ingmann, mon ikke det så også var godt nok til sådan nogen som os!!! Mjohh ... vi fik dog allernådigst anvist et kosteskab til omklædning.
Og det var da
mere end Jørgen Ingmann opnåede!
'Danmarksturné'
I marts 1964 blev vi engageret til en 4-dages turne med berømte navne som Suzie, en af tidens mange døgnfluer, svenske Jerry Williams (som var alt andet - han stoppede karrieren i 2015!), The Violents og mange flere. Altsammen præsenteret af Jørgen Mylius. Fire velbesøgte koncerter i Aalborg, Odense, Åbenrå og Århus.
Vi stod for langt nede på plakaten til, at der kunne ofres hoteller, så det var tre dages buskørsel land og rige rundt, nærmest i døgndrift. For det indkas-serede vi svimlende 120 kr. pr mand.
I de år myldrede pigtrådsorkestrene ud fra garager og kælderrum, og det var på den turné at vi først lagde mærke til nogle lokale opkomlinge, Århus-bandet The Spitfires. De stod godt nok under The Restless på plakaten, men de kunne noget med at hoppe i takt på scenen, og så havde de saxofoner med! Havde man set og hørt magen! Den slags billige tricks høstede de ret stort bifald på. Irriterende typer!
Næste gang, vi skulle optræde sam-men, ved et stort påskearrangement i Electrical Pop'en, stod The Spitfires højere på plakaten end os. Den sved alligevel lidt ...
The last time
Såret stolthed eller ej - busturene ud i landet fortsatte med uformindsket frekvens sommeren over. Ikke meget erindres fra stederne, 'Blue Moon' i Silkeborg huskes dog for et kæmpeslagsmål, minutter efter at bassistens forældre havde betalt for kaffen og forladt etablissementet. Pyhh ...
I Varde optrådte vi sammen med Nat Russell, der lige stod og manglede en backing-group til 'Elefantens Vuggevise'. No problem! Det lød ikke godt med den besætning, til en vuggevise, men han var glad og tilfreds. Måske mest med at arbejdskraften var gratis.
I november 1964 slog bassisten sin sidste skomagerbas (i Vojens) for denne gang. Senere blev John Aage indkaldt til flyvevåbnet. Helge led samme skæbne, og Palle og Freddie så ingen anden udvej end at tilslutte sig - af alle - The Spitfires! Restless-tiden var definitivt forbi.
Men det var sjovt så længe det varede!
Klik på ovenstående collage - og forstør igen. Så bliver den ret stor og kan ses indeholde minderige detaljer :-)